test.jpg

Forældrekompetenceundersøgelser ( FKU ) og Børnepsykologiske undersøgelser

Forældrekompetenceundersøgelser (FKU) og Børnepsykologiske undersøgelser - udarbejdet til kommuner og forældre.

Aktuelt kort ventetid 

Forældrekompetenceundersøgelser

Udføres for kommuner, når der er alvorlig tvivl om en forælder eller et forældrepar har de nødvendige ressourcer til at varetage deres barns trivsel og udvikling.  

Formålet er at både at afdække det enkelte barns behov og forældrenes kompetencer til at imødekomme disse behov. Undersøgelsen anvendes ofte som bidrag til at kvalificere den kommunale beslutningsproces og støtte op om videre foranstaltninger i forhold til familien.
Der er gennem hele undersøgelsen et tæt samarbejde med den henvendte myndighed og forældrene. 
Undersøgelsen udføres altid af to autoriserede og erfarne psykologer for at højne kvaliteten. 

Undersøgelsen består af:

  • Et opstartsmøde med forældre, sagsbehandler og os psykologer
  • Samtaler med forældrene
  • Samtaler med barnet
  • Observationer af samspillet mellem forældre og barn
  • Relevante psykologiske tests
  • Samtaler med relevante professionelle omkring familien
  • Gennemgang af erklæringen (vores rapport) til forældrene
  • Afsluttende møde og gennemgang af erklæringen med forældre, sagsbehandler og os psykologer

Undersøgelsen udarbejdes med min autoriseret psykologkollega Carina Barslev.

Undersøgelsen kan foregå i vores lokaler eller i kommunens lokaler.

 

Børnepsykologiske undersøgelser:

En børnepsykologisk undersøgelse omfatter en vurdering af barnets eller den unges generelle kognitive færdigheder og en vurdering af socialt funktionsniveau, samt følelsesmæssig tilstand og trivsel, med henblik på at vurdere barnets behov for støtte.

Det kan være relevant med en børnepsykologisk undersøgelse, hvis barnet ikke trives eller man er bekymret for barnets udvikling.

 

Undersøgelsen består af:

  • Et opstartsmøde med sagsbehandler og barnets forældre og evt. barnet, afhængig af dets alder, for at drøfte barnets problemstilling.

  • Anamnesesamtale sammen med barnets forældre, som omhandler en beskrivelse af barnet og dets opvækst.

  • Samtaler med eller observationer af barnet, afhængigt af barnets alder og udviklingsniveau.

  • Psykologisk testning med barnet. Dette kan  indbefatte en kognitiv test samt afdækning af eksekutive funktioner, sociale kompetencer og følelsesmæssige færdigheder.

  • Et tilbageleveringsmøde med forældre, sagsbehandler og eventuelt barnet, afhængigt af dets alder.

Der udarbejdes rapport, som sagsbehandler kan anvende til at træffe beslutning om, hvilke foranstaltninger der eventuelt skal iværksættes for barnet. 

Kognitive undersøgelser: 

Afdækning af Intellektuelt funktionsniveau (IQ) med Wisc / WAIS

En kognitiv undersøgelse kan laves, når der er behov for at få afdækket barnets/den unges kognitive profil, dvs. læringspotentiale og læringsudfordringer, som kan have indflydelse på den daglige trivsel.

Undersøgelsen kan også bruges, hvis barnet/den unge er i udredning hos privat psykiater for ex. ADHD/ADD, og psykiateren har behov for at kende barnets kognitive profil (IQ)

 

Undersøgelsen består af:

  • en samtale med forældrene og barnet/ den unge
  • en kognitiv test (WISC/WAIS)
  • Evt. en udtalelse fra daginstitution/skole
  • Et tilbageleveringsmøde med forældre og barn/ung 

 

Der vil blive udfærdiget en undersøgelsesrapport, som gives til forældrene, og til sagsbehandleren, hvis undersøgelsen er bestilt af kommunen. 

Undersøgelsen kan ved behov og med forældrenes samtykke gennemgås med relevante personer på barnets/den unges skole eller daginstitution.